Pers
  1. Zoeken
  2. Concerten
  3. Menu
  4. Inloggen
Jaap van Zweden 2

Mahler Festival 2025: o.a. Jaap van Zweden met het Chicago Symphony Orchestra, Daniel Barenboim en Kirill Petrenko met de Berliner Philharmoniker en Klaus Mäkelä met het Concertgebouworkest

Start passepartoutverkoop 14 november | Orkesten van drie continenten in Amsterdam voor groots eerbetoon aan componist Gustav Mahler

Het Concertgebouw verwelkomt bij het derde Mahler Festival in zijn geschiedenis toporkesten vanuit drie continenten. Het Concertgebouworkest opent de tiendaagse onder leiding van Klaus Mäkelä met de Eerste symfonie en speelt later tijdens het festival Mahlers Achtste, de ‘Symphonie der Tausend’. Dirigent Jaap van Zweden neemt met het Chicago Symphony Orchestra de Zesde en Zevende symfonie voor zijn rekening. Ook de befaamde Berliner Philharmoniker onder leiding van chef-dirigent Kirill Petrenko en dirigent Daniel Barenboim maakt deel uit van het festival waarin naast de tien symfonieën ook alle liederen van Mahler ten gehore zullen worden gebracht. Het NHK Symphony Orchestra Tokyo komt met dirigent Fabio Luisi naar Europa voor het festival. Iván Fischer complementeert met zijn Boedapest Festival Orkest de line-up. De kaartverkoop voor de passepartouts die recht geven op toegang tot alle tien de concerten start op dinsdag 14 november 2023 op www.mahlerfestival.nl.


Marina Mahler, kleindochter van de componist over het Mahler Festival in Amsterdam:

It’s very special to see the Concertgebouw paying tribute to Mahler’s universe in Amsterdam, a city Mahler truly loved and that honoured him in his lifetime and continues to do so today.


Algemeen directeur Simon Reinink over het Mahler Festival

In het jaar dat Het Concertgebouw zijn deuren opende, voltooide Gustav Mahler zijn Eerste symfonie en legde de dichter Herman Gorter de laatste hand aan zijn meesterwerk Mei. Het verband tussen deze drie willekeurige gebeurtenissen in 1888 komt prachtig tot uiting in Gorters beroemde beginregel die de tijdgeest zou gaan belichamen: ‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid.’

Het Concertgebouw werd een belangrijke plek waar dat nieuwe geluid te horen was. Vrijwel overal werden Mahlers symfonieën verguisd, eind negentiende, begin twintigste eeuw, maar niet in Amsterdam. Musici en publiek omarmden ze hier al in een vroeg stadium.

Amsterdam had een belangrijk aandeel in de huidige, wereldwijde Mahler-bewondering, vooral dankzij Willem Mengelberg, de toenmalige chef-dirigent van het Concertgebouworkest. Mengelberg herkende in Mahler een componist van de toekomst in een tijd waarin bijna iedereen doof bleef voor zijn muziek. De liefde was wederzijds, want ook Mahler was dol op Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest. Aan Mengelberg schreef hij vanuit Wenen: ‘Ik heb het gevoel dat ik in Amsterdam een tweede muzikaal thuisoord heb gevonden.’

Dirigenten over de muziek van Gustav Mahler

Jaap van Zweden, dirigent Chicago Symphony Orchestra:

'Mahler leidde een leven vol tegenstellingen. De rollercoaster die hij meemaakte in zijn familieleven, zijn uiteenlopende gevoelens over het menselijk bestaan, het zit allemaal in zijn muziek. Zo vroeg hij zich altijd af of zijn vrouw Alma wel echt van hem hield. Dat hoor je in de Zevende symfonie overal terug. Het werk bevindt zich tussen droom en werkelijkheid.'


Klaus Mäkelä, dirigent van het Concertgebouworkest:

'De muziek van Mahlers Eerste symfonie dwingt ons na te denken over ons verleden en roept ervaringen en gevoelens op die iedereen kan herkennen, van ontzag voor de natuur tot innerlijke conflicten en grote passie. Het is zonder twijfel een van de grootste eerste symfonieën ooit.'


Iván Fischer, chef-dirigent Boedapest Festival Orkest:

‘Mahlers Tweede symfonie gaat over wederopstanding. Na een korte rust (‘nach kurzer Ruh’) zullen we allemaal herrijzen! Wie deze symfonie heeft beluisterd, twijfelt daar niet langer aan. In zijn optimisme is het werk vergelijkbaar met Beethovens Negende symfonie. Die overtuigt ons ervan dat we allemaal vrolijke broers en zussen zijn die elkaar omhelzen. Hier stappen we in Mahlers kinderlijk-naïeve, maar onweerstaanbare optimisme over ons eeuwig leven. Stop met jammeren, saaie pessimisten! Kom, laat Mahlers muziek je leven veranderen!’


Daniel Barenboim, dirigent Berliner Philharmoniker:

‘Noch Das Lied von der Erde, noch zijn Tiende symfonie was publiekelijk gehoord toen Mahler in 1911 overleed. In feite was het bestaan van de fragmenten van zijn laatste symfonie nauwelijks bekend. Het is een prachtig stuk dat ik vaak heb mogen dirigeren. Vandaag de dag is het voor de ontwikkeling van de muziek net zo belangrijk als toen het werd gecomponeerd en voor het eerst werd uitgevoerd. De Tiende is en blijft muziek van de toekomst.


Bekijk het complete programma op www.mahlerfestival.nl

Download hi-res beeldmateriaal via deze link.