vr 18 apr Isabelle Faust en Alexander Melnikov in Brahms en Schumann
Tijd
Locatie
Kleine Zaal
Prijs
vanaf € 29,00
Kleine Zaal
vanaf € 29,00
‘Faust en Melnikov wekken op zijn minst de illusie dat ze ter plekke op de muziek reageren en haar opnieuw creëren’, aldus Gramophone. Vanavond doen de musici dat in muziek van Brahms, Schumann, Webern en Kurtág.
Het Concertgebouw Eigen Programmering
Kamermuziek
Zouden ze nog geheimen voor elkaar hebben? Violist Isabelle Faust en pianist Alexander Melnikov hebben een zeer gelukkig muzikaal huwelijk. Het aantal cd’s waarop ze samenspelen is aanzienlijk, het repertoire rijk. Beiden zijn ingevoerd in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk, daarnaast hanteren ze modern uitgerust instrumentarium. Een mooier compliment dan dit is nauwelijks denkbaar: ‘Faust en Melnikov wekken op zijn minst de illusie dat ze ter plekke op de muziek reageren en haar opnieuw creëren’, aldus Gramophone.
De altviool neemt in de romantische kamermuziek een vitale positie in. Ook al was het een klarinettist, Richard Mühlfeld, die Brahms overhaalde om op latere leeftijd terug te keren naar de kamermuziek, toch concipieerde Brahms zijn twee klarinetsonates opus 120 eveneens als altvioolsonates. De twee werken vormen elkaars tegengestelde: uit op. 120 nr. 1 spreekt een sombere, maar vrije geest, in nr. 2 heerst een stemming van tederheid en zachtheid. Ook Schumanns eerste twee vioolsonates vormen een tegengesteld koppel. Kenmerk van de Tweede, op. 121, is de positieve energie waarmee Schumann zich bevrijdde van zijn depressie na het arbeidsconflict met de Düsseldorfse Musikverein.
Rang 1+ | Rang 1 | Rang 2 | ||
---|---|---|---|---|
Standaard | € 49,00 | € 39,00 | € 29,00 |
Sonate in Es, op. 120, nr. 2
Vier Stücke, op. 7
Sonate in f, op. 120, nr. 1
Tre pezzi, op. 14e
Sonate nr. 2 in d, op. 121