do 17 okt Joep Beving & Maarten Vos - Amsterdam Dance Event
Tijd
Locatie
Kleine Zaal
Prijs
vanaf € 29,00
Kleine Zaal
vanaf € 29,00
Joep Beving en Maarten Vos maakten samen een nieuw album: vision of contentment. In juli verschijnt het album op het LEITER-label van Nils Frahms. Het is een minimalistische, meeslepende verzameling stukken over verandering, verdriet en schoonheid. Tijdens ADE brengen ze het album twee keer tot leven in de Kleine Zaal, om 19.00 uur en om 21.30 uur.
Dit concert met zitplaatsen is gratis toegankelijk voor ADE Pro Pass-houders: er is een beperkt aantal tickets beschikbaar. De tickets blijven gereserveerd tot een kwartier voor aanvang van het concert. Daarna worden de kaarten vrijgegeven voor andere bezoekers. Zorg er dus voor dat je je ticket op tijd ophaalt op vertoon van je ADE-polsbandje bij de balie in de Concertgebouwpleiningang (niet bij de kassa). Adres: Concertgebouwplein 10.
Bekijk ook de pagina met informatie over versterkte concerten
Het Concertgebouw Eigen Programmering
Pop, Neo-klassiek
De fraaie trage klanken van pianist Joep Beving zijn wereldwijd razend populair. Cellist, componist en producer Maarten Vos beweegt zich op het snijvlak van klassieke en experimentele muziek. Waarbij hij de klank van de cello verrijkt met elektronische klanken. Deze twee musici hebben nu de handen ineen geslagen voor een nieuw album: vision of contentment. Een album dat verschijnt op het LEITER-label van Nils Frahm. Maarten Vos vertelt over de samenwerking: 'Af en toe kom ik artiesten tegen met wie ik een muzikale connectie deel, wat leidt tot een wederzijds verlangen om samen te werken'. Joep Beving vertelt: 'Ik probeer altijd kleine geluidswerelden te creëren waar de luisteraar tijdelijk in kan leven. De samenwerking met Maarten en Nils heeft daarbij enorm geholpen. Maarten is een beeldhouwer van geluid en Nils is, nou ja... een ware meester van geluid!'
Het grootste deel van vision of contentment werd geschreven en opgenomen in juli 2023, in een huisje in het bos nabij Bilthoven vol opnameapparatuur, diverse synths, een cello en een piano. Hun week buiten de stad zou bijzonder productief en inspirerend blijken, zij het om aangrijpende redenen. De ontstane sound omschrijft Beving als ‘troost vinden in de acceptatie van het onvermijdelijke’, maar het album vertegenwoordigt veel meer dan dat. Het is ook een persoonlijk eerbetoon aan Mark Brounen, hun vriend en, in het geval van Beving, manager. Transitie is een leidend thema op het album, met als sterke metafoor het ‘Blauwe Uur’: de schemering. De overgang van de ene staat naar de andere, maar ook het omarmen van de duisternis. Beving vertelt over zijn vriend: 'Mark had blijk gegeven van een opmerkelijke manier om met zijn ziekte en het naderende einde om te gaan. Hij had vrede met zijn lot.' Deze transitie van verdriet, berusting, hoop, vergankelijkheid en schoonheid wordt op minimalistische en meeslepende wijze uitgedrukt in de muziek van Beving en Vos.
Sinds Trouw at Concertgebouw met Henrik Schwarz, Darkside en Patrice Bäumel (2013) is ADE niet meer weg te denken uit Het Concertgebouw. Elk jaar presenteert Het Concertgebouw tijdens het festival één of meerdere bijzondere concerten waarbij de raakvlakken en grenzen tussen elektronische, klassieke en tijdloze muziek worden opgezocht. Zo waren bijvoorbeeld Weval, Kiasmos, Junkie XL, Niklas Paschburg, Youssou N’Dour, Binkbeats en Nils Frahm de afgelopen jaren te gast. Na het optreden van dj Sasha in 2014 schreef 3voor12 nog over elektronische muziek in Het Concertgebouw: ‘If God was a dj, he wants this to be his house’.
Rang 1+ | Rang 1 | Rang 2 | ||
---|---|---|---|---|
Standaard | € 39,00 | € 35,00 | € 29,00 |