Facts & Figures
do 21 okt 2021 - Tekst: Het Concertgebouw - Foto: Alphons Nieuwenhuis
Het Concertgebouw
- Gereed in 1886, eerste concert op 11 april 1888;
- Een van de meest beroemde concertzalen ter wereld met een ongeëvenaarde akoestiek;
- Het Concertgebouw telt twee beroemde concertzalen, te weten de Grote Zaal (1974 stoelen) en de Kleine Zaal (437 stoelen), en de recenter geopende Koorzaal (150 stoelen); De combinatie van de twee zalen van wereldklasse (Grote en Kleine Zaal) maakt Het Concertgebouw misschien wel het mooiste concertgebouw ter wereld;
- Missie: Het Concertgebouw verbindt en verrijkt mensen met een sublieme muzikale ervaring.
- Visie: Het Concertgebouw wil voor iedereen toegankelijk zijn met zijn unieke gebouw en hoogwaardige aanbod. We streven ernaar om dagelijks muziekgeschiedenis te schrijven en tot de absolute wereldtop van concertzalen te blijven behoren. Wij koesteren ons gebouw en ons private karakter: we zijn verantwoordelijk voor 95% van onze eigen inkomsten. Wij willen Het Concertgebouw, ons artistieke aanbod en educatieprogramma op een duurzame wijze in topconditie doorgeven aan volgende generaties. Alle medewerkers zetten zich daarvoor met hart en ziel in en krijgen daarvoor alle ruimte in een veilige en inclusieve werkomgeving.
- Het Concertgebouw heeft een grote traditie op het gebied van legendarische concerten van grootheden zoals Gustav Mahler, Richard Strauss, Bernard Haitink, Yehudi Menuhin, Jessye Norman, Vladimir Horowitz, Cecilia Bartoli, Louis Armstrong, Sting en anderen. Samen met onder andere het Koninklijk Concertgebouworkest, volgens veel kenners het beste orkest ter wereld, de ZaterdagMatinee en de serie Meesterpianisten heeft Het Concertgebouw in zijn bestaan de absolute top bereikt;
- Met meer dan 900 activiteiten (waarvan bijna 80% concerten) en ruim 700.000 bezoekers van concerten, educatieprojecten en besloten evenementen per jaar behoort Het Concertgebouw tot de best bezochte concertzalen ter wereld.
- Café Viotta en Restaurant LIER, de twee horecagelegenheden van Het Concertgebouw, trekken daarnaast jaarlijks ruim 100.000 bezoekers.
- Het Concertgebouw biedt een hoogwaardig platform voor ontmoeting van vertegenwoordigers uit bedrijfsleven, politiek en de culturele wereld en kent onder meer een vitale en succesvolle Businessclub;
- Grootste aandeel voor wat betreft bezoek aan klassieke concerten in Nederland (marktaandeel van meer dan 50%);
- Initiatiefnemer van multidisciplinaire festivals in Amsterdam, zoals het China Festival (2005), het India Festival (2008) en het Brasil Festival (2011) (meer dan 70.000 bezoekers per festival); Organisator van Turning East, een festival met muziek van Marokko tot Iran (2017).
- Het Zondagochtend Concert, georganiseerd in samenwerking met AVROTROS, is al jaren een van de meest succesvolle concertseries van Het Concertgebouw.
- Initiatiefnemer van de Concertgebouw Prijs, voor musici die over een lange periode hebben bijgedragen aan het artistieke profiel van Het Concertgebouw. Eerdere prijswinnaars: Cecilia Bartoli (2004), het Beaux Arts Trio (2006), Bernard Haitink (2007), Koninklijk Concertgebouworkest (2009), Maurizio Pollini (2010), Thomas Hampson (2011), Janine Jansen (2013), Yo-Yo Ma (2014), Sir John Eliot Gardiner (2015), het Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor (2016), het Hagen Kwartet (2019), Jaap van Zweden (2020), Wynton Marsalis en Joyce DiDonato.
- Initiatiefnemer van de Concertgebouw Young Talent Award, een jaarlijkse prijs voor jong muzikaal talent. Eerdere prijswinnaars: Arthur en Lucas Jussen (2011), Noa Wildschut (2012), Laetitia Gerards (2014), Lucie Horsch (2015), Aidan Mikdad (2016) en Nikola Meeuwsen (2020).
- In 2013 bestond Het Concertgebouw 125 jaar. Dit Jubileumjaar is gevierd met tal van evenementen, waaronder een groots Sterrenjubileum i.s.m. het Koninklijk Concertgebouworkest.
- Op 11 april 2013, precies 125 jaar na het openingsconcert in de Grote Zaal in 1888, verwierf Het Concertgebouw het predicaat Koninklijk.
Privaat gefinancierd
- Sinds de oprichting van het Concertgebouw NV in 1882 is Het Concertgebouw een private onderneming die bijna volledig privaat gefinancierd wordt. Het Concertgebouw genereert circa 95% van zijn inkomsten zelf. Rond 5% is afkomstig van subsidie.
- Financiering van Het Concertgebouw op hoofdlijnen (2023)
- 39% kaartverkoop
- 19% zaalverhuur
- 13% horeca
- 7% sponsoring
- 13% fondsenwerving
- 4% gemeentelijke subsidie
- 5% overig
- Het Concertgebouw heeft een lange, veelgeprezen traditie op het gebied van (concert)sponsoring;
- Eigen steunstichting ‘Het Concertgebouw Fonds’ gericht op particuliere giften, verantwoordelijk voor ca. 13% van de financiering.
- Bij de historische Jubileumemissie werd in april 2012 voor ruim 8,7 miljoen euro ingeschreven op Jubileumaandelen;
- Al meer dan tien jaar is Het Concertgebouw beneficiënt van de VriendenLoterij (voorheen BankGiro Loterij). In 2013 was de BankGiro Loterij tevens Jubileumpartner van Het Concertgebouw;
- In 2018 was Robeco 30 jaar als sponsor verbonden aan de concertprogrammering in de zomer (Robeco SummerNights). De samenwerking tussen Robeco en Het Concertgebouw is daarmee een van de langstlopende sponsorships in de culturele wereld. Met ingang van 2019 is de VriendenLoterij de partner voor de zomerprogrammering (VriendenLoterij Zomerconcerten).
Social responsibility
- Met de educatieprogramma’s van Het Concertgebouw worden jaarlijks 30.000 kinderen bereikt.
- 40 gratis toegankelijke lunchconcerten per jaar met jaarlijks 30.000 bezoekers;
- Meerdere concerten en concertseries die in het teken staan van jong talent, zoals de serie Rising Stars en de serie Jonge Nederlanders.
- Het Concertgebouw maakt werk van duurzaamheid. In het streven naar een verlaging van het energieverbruik met 40% in vijf jaar en een afvalreductie van 25% zijn inmiddels grote stappen gezet. In zijn ‘groene missie’ wordt Het Concertgebouw financieel ondersteund door de VriendenLoterij met een bedrag van 500.000 euro per jaar.
Exposure
- Meer dan 700.000 bezoekers per jaar;
- Gevestigd aan het Museumplein (4,5 miljoen bezoekers per jaar);
- Vriendenvereniging met meer dan 20.000 leden (13.000 Vrienden, 7000 via jongerenvereniging Entrée);
- Gedrukte communicatiemiddelen met een oplage van ruim 380.000 exemplaren per seizoen: Seriebrochure, Concertgebouw-agenda, Preludium;
- Bijna 5 miljoen bezoeken per jaar op Concertgebouw.nl; 152.000 fans op Facebook; 98.800 volgers op Instagram; 22.400 volgers op Twitter; 35.600 volgers op YouTube; oplage digitale nieuwsbrief 190.000;
- (Inter)nationale media exposure via dagbladen, magazines, radio, televisie, streaming etc.
Bestuursleden
(Raad van Advies bestaande uit leden van de Raad van Commissarissen van het Concertgebouw N.V. en bestuursleden van Stichting Het Concertgebouw Fonds ).
- Pierre Audi, Algemeen Directeur Festival d’Aix-en-Provence en Artistiek Directeur Park Avenue Armory in New York
- Jet Bussemaker, hoogleraar Wetenschap, Beleid en Maatschappelijke Impact, in het bijzonder in de zorg
- Dick Boer, (Voorzitter) Non-Executive Board Member and Advisor
- Ivo Lurvink, Partner CVC Capital Partners/Hoofd CVC Amsterdam
- Anja Mutsaers, Management Board/Practice Partner bij De Brauw Blackstone Westbroek
- Hein Schumacher, CEO en lid van de Executive Board van Koninklijke FrieslandCampina N.V.
- Vinod Subramaniam, rector magnificus Vrije Universiteit Amsterdam
- Herna Verhagen, CEO en lid van Raad van Bestuur PostNL