Paul Lewis grijpt Schubert bij de lurven
Paul Lewis verdiepte zich een tijdlang in Beethoven. Nu vinden we in zijn concertagenda veel Schubert en af en toe een andere Weense classicus. Hij lijkt daarmee in de voetsporen te treden van een van zijn leraren, Alfred Brendel, die zorgvuldig plande wanneer hij zich met welke muziek bezig wilde houden, om te eindigen met Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert.
Met de energie van een jonge hond zette Lewis zich aan de Twaalf walsen opus 18 en de Vier impromptu's opus 90 - zo luid en voortvarend dat na de tweede impromptu een applaus volgde. Dat had Lewis niet verwacht: hij trok even een wenkbrauw op. De concentratie bleef, getuige de vloeiende notenstroom in nummer drie en de keelklanken van de pianist die bijna permanent meebromde. In de tweede reeks impromptu's, opus 142, was de jacht nagenoeg verdwenen en zorgden Lewis' heldere aanslag en messcherpe timing voor een verrassende ervaring.
Maar de stilte tussen de noten, de bezonkenheid, waar waren die? De boog staat strak gespannen bij de Engelse krullenbol, zeg maar gerust érg strak. Om de luisteraar bij de hand te nemen in een sonate werkt dat aardig. Maar bij de 'Hongaarse melodie' - meer een belangwekkend genrestukje - mis je wat rek, een beetje zwier. In contrast met deze rechtdoorzee-aanpak schemerde in de Achttiende sonate in G een vleugje welkome weerloosheid door.
Pure poëzie, expressief voorgedragen, bracht de pianist in de 'Moments musicaux' opus 94. En over de betekenis van het woord fuoco (vuur) in de aanduiding van het eerste deel - Allegro con fuoco - in de 'Wanderer-fantasie' liet Lewis geen twijfel bestaan. Een uitgebalanceerde krachtmeting tussen links en rechts: de klauwen van de klavierleeuw grepen Schubert bij zijn lurven.
Het Koninklijk Concertgebouw wordt gerekend tot de belangrijkste
concertzalen ter wereld vanwege de ongeëvenaarde akoestiek en de brede
programmering van hoog niveau. De concertzaal heeft een grote traditie
op het gebied van legendarische concerten van muzikale grootheden. Met
meer dan 900 activiteiten (waarvan bijna 80% concerten) en ruim 700.000
bezoekers van concerten, educatieprojecten en besloten evenementen per
jaar behoort Het Concertgebouw tot de best bezochte concertzalen ter
wereld. Het Concertgebouw Café trekt daarnaast jaarlijks ruim 100.000
bezoekers. Sinds de oprichting is Het Concertgebouw een privaat
gefinancierde kunstinstelling met een rijke traditie op het gebied van
(concert)sponsoring en fondsenwerving. Rond de 5% van de inkomsten is
afkomstig van subsidie. Voor meer informatie: www.concertgebouw.nl
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot
voor de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Reinoud van Houten, manager PR en Perscontacten van Het Koninklijk
Concertgebouw 020-5730478 / 06-11596669 e-mail:
r.vanhouten@concertgebouw.nl