Podcast over de Matthäus-Passion van Groenteman en Oliemans wint Grand Prix Contentmarketing Award
De Concertgebouwpodcast Matthäus-Passion: Een Lijdensweg met Groenteman en Oliemans, is bekroond met de Grand Prix Contentmarketing Award in de categorie Creatie Podcast. De jury was vol lof over de creatieve inzet van het medium: 'Dit kan alleen in een podcast, hier wordt het medium gebruikt zoals het gebruikt moet worden! 13 uur content in 69 afleveringen, een heel onderscheidend format!'. Met maar liefst 400.000 luisteraars heeft de serie een breed publiek weten te bereiken. Muziekwetenschapper Concertgebouw-medewerker en co-host van de podcast Thomas de Jonker, was aanwezig om de award in ontvangst te nemen.
De podcast werd verkozen uit een groot aantal inzendingen, waaronder die van De Nationale Politie en Dove. De jury lichtte hun keuze als volgt toe: ‘13 uur content in 69 afleveringen, variërend in lengte van 1 minuut tot bijna een uur. Dan heb je een onderscheidend format te pakken, vol met passie voor de Passie. En dat alles met een beperkt budget én met indrukwekkende luistercijfers tot gevolg. Deze lijdensweg bleek de moeite waard.’
In de serie bespreken Groenteman, Oliemans en De Jonker Bach’s meesterwerk vanuit persoonlijke, muzikale en wetenschappelijke invalshoeken, wat de luisteraars zowel een toegankelijke als diepgaande introductie biedt tot de Matthäus-Passion. Bij de uitreiking deelde Thomas de Jonker zijn enthousiasme: ‘We hebben ontzettend veel reacties gekregen van luisteraars. Ook veel mensen die aangeven geen kenners te zijn van klassieke muziek, maar wel liefhebbers, vinden het fantastisch om zo diep in zo’n bijzonder muziekstuk te duiken. Dit kan alleen maar in een podcast.’
Het Concertgebouw feliciteert Gijs Groenteman, Thomas Oliemans, Thomas de Jonker en het hele team met deze mooie bekroning.
Voor meer informatie en om de afleveringen te beluisteren, ga naar concertgebouw.nl.