VriendenLoterij en Het Concertgebouw
De samenwerking tussen de VriendenLoterij en Het Concertgebouw dateert al van 2000. Over 2022 schonk de VriendenLoterij bijna 135 miljoen euro aan cultuur en welzijn in Nederland. Het Concertgebouw ontvangt naast de jaarlijkse bijdrage van € 500.000 nog eens € 2,7 miljoen uit geoormerkt werving.
Verduurzaming
Eerdere bijdragen werden besteed aan de verduurzaming van het pand en aan infrastructurele aanpassingen waarmee concerten kunnen worden gestreamd. Tijdens de gedwongen sluiting door corona werd de waarde van deze faciliteiten extra bewezen: meer dan 150 concertstreams werden in de afgelopen jaren opgenomen en uitgezonden.
ZomerConcerten
Sinds 2019 zijn de banden nog hechter: de VriendenLoterij werd de nieuwe partner van Het Concertgebouw voor de zomerprogrammering. De eerste editie van de VriendenLoterij ZomerConcerten was een groot succes: meer dan 80.000 bezoekers genoten van de rijkdom van muziek, van klassiek tot pop en jazz; laagdrempelig en in een informele sfeer. In een omgebouwde concertzaal met businessclass-stoelen was er in 2020 dankzij de loyale steun van de loterij weer volop muziek te horen in Het Concertgebouw. Na twee corona-edities was er in 2022 weer een muziekzomer als vanouds: 68.000 mensen brachten een bezoek aan een van de 75 VriendenLoterij ZomerConcerten. Ook woonden nog eens 2.800 mensen een concert via een livestream bij tijdens de Zomeravondconcerten op het Museumplein.
Een krachtig, cultureel partnership
‘Cultuur verbindt, inspireert, verrijkt en vertelt het verhaal over waar wij als Nederlanders vandaan komen’, aldus Daan Peters, managing director van de VriendenLoterij. ‘Maar cultuur is ook kwetsbaar en moet goed beschermd worden, zodat ook toekomstige generaties ervan kunnen genieten. Onze missie is zoveel mogelijk mensen kunst en cultuur te laten beleven’, zegt Peters. ‘Daar hoort Het Concertgebouw vanzelfsprekend bij. We hopen op een langdurig partnerschap rond de ZomerConcerten.’
'Prachtige traditie'
‘De zomerprogrammering is in de loop van ruim drie decennia uitgegroeid tot een ijkpunt voor muziekliefhebbers in juli en augustus’, vertelt Simon Reinink, algemeen directeur van Het Concertgebouw. ‘Het is mooi dat we deze prachtige traditie sinds 2019 hebben kunnen voortzetten met de VriendenLoterij als betrokken partner.’