

De samenwerking tussen de VriendenLoterij en Het Concertgebouw dateert al van 2000. Sinds 2019 zijn de banden nog hechter: de VriendenLoterij werd de nieuwe partner van Het Concertgebouw voor de zomerprogrammering.
De eerste editie van de VriendenLoterij ZomerConcerten in 2019 was een groot succes: meer dan 80.000 bezoekers genoten van de rijkdom van muziek, van klassiek tot pop en jazz; laagdrempelig en in een informele sfeer. En de belangstelling is sindsdien steeds gegroeid. In 2024 brachten meer dan 82.000 mensen een bezoek aan een van de 80 VriendenLoterij ZomerConcerten, met evenveel belangstelling voor de klassieke concerten als de concerten met pop, jazz of filmmuziek.
‘Cultuur verbindt, inspireert, verrijkt en vertelt het verhaal over waar wij als Nederlanders vandaan komen’, aldus Daan Peters, managing director van de VriendenLoterij. ‘Maar cultuur is ook kwetsbaar en moet goed beschermd worden, zodat ook toekomstige generaties ervan kunnen genieten. Onze missie is zoveel mogelijk mensen kunst en cultuur te laten beleven’, zegt Peters. ‘Daar hoort Het Concertgebouw vanzelfsprekend bij. We hopen op een langdurig partnerschap rond de ZomerConcerten.’
‘De zomerprogrammering is in de loop van ruim drie decennia uitgegroeid tot een ijkpunt voor muziekliefhebbers in juli en augustus’, vertelt Simon Reinink, algemeen directeur van Het Concertgebouw. ‘Het is mooi dat we deze prachtige traditie sinds 2019 hebben kunnen voortzetten met de VriendenLoterij als betrokken partner.’