Ontdek
  1. Zoeken
  2. Concerten
  3. Menu
  4. Inloggen
Ivo Pogorelich c Andrej Grilc 05847

Ivo Pogorelich, eeuwig student

di 20 aug 2024 - 4 minuten leestijd - Tekst: Frederike Berntsen - Foto: Andrej Grilc

Ivo Pogorelich is na lange tijd terug in Het Concertgebouw. Voor Preludium filosofeert hij over het creatieve proces van interpreteren, en over klank. ‘Als je geduldig bent met de muziek en met jezelf, dan ontdek je op een dag een nieuw licht op de oude pagina’s.’

Bijna dertig jaar geleden speelde de Kroatische pianist Ivo Pogorelich voor het laatst in Het Concertgebouw. Rachmaninoff, Skrjabin en Chopins Derde pianosonate. Dertig jaar, dat is een hap uit een leven, en een hele artistieke ontwikkeling verder. Bij zijn hernieuwde kennismaking met de Grote Zaal staat wederom Chopins Derde op het programma. ‘Deze sonate speelde ik voor het eerst toen ik vijftien was, tegen het advies van mijn toenmalige docent in’, vertelt Pogorelich. ‘Ik zou te jong en onervaren zijn, de complexiteit van het stuk zou ik nooit kunnen begrijpen. Toch wilde ik de sonate spelen. Ik kreeg uiteindelijk te horen: misschien, in de toekomst, kan het wat worden met jou en dit werk. Die toekomst is inmiddels een halve eeuw oud, en niet lang geleden besloot ik om de sonate op cd te zetten, mijn inspanningen vast te leggen.’

Muzikale daadkracht

De enigmatische pianist bewandelt een volstrekt eigen pad: zijn muzikale daadkracht is ongrijpbaar én herkenbaar. Van zijn geboorteplaats Belgrado verhuisde hij naar Moskou, om verder te studeren. Vanaf 1976 werkte hij daar aan zijn spel bij Aliza Kezeradze, haar leraar had les gehad van Liszt. De jonge Pogorelich trouwde met Kezeradze.

Berucht is het Chopin Concours van 1980 in Warschau, waar Pogorelich om onverklaarbare redenen niet tot de finale werd toegelaten. Jurylid Martha Argerich stapte op, uit protest. Een extra carrièreboost.

Frisheid

Voorafgaand aan het interview is de gespreksstof besproken. Op de geijkte vragen zit Pogorelich niet te wachten. Als het over interpretatie gaat hebben we zijn aandacht. Met trage, lage, welluidende stem: ‘Het verschil tussen vroeger en nu bij de interpretatie van een stuk is geen kwestie van een recept. Als ik ’s morgens mijn ogen opendoe, denk ik niet: ik ga daar spelen, dus nu zal ik het zus en zo aanpakken. Werken aan een stuk is een creatief proces van jaren. Als je genoeg geeft van jezelf, en zoekt naar waar de noten over gaan, en als je geduldig bent met de muziek en met jezelf, dan ontdek je op een dag een nieuw licht op de oude pagina’s. Je voelt frisheid, je ziet andere invalshoeken dan die waarmee je bekend was. Hierdoor kan je begrip van het stuk en van de details beter worden. Misschien dat je het extra kunt polijsten en er nieuwe gedachten in kunt verwerken.’

Werken aan een stuk is een creatief proces van jaren

Het proces van andermans werk interpreteren, muziek van mensen die we niet kennen, die door eeuwen van ons gescheiden zijn en onder heel andere omstandigheden hebben geleefd, noemt Pogorelich fascinerend en oneindig. Er komt een punt waarop hij voelt dat hij een werk voor publiek kan spelen. Niet te verwarren met klaar zijn voor een opname, daarvoor moet hij een werk vele malen live hebben uitgevoerd. ‘Er zijn al zoveel opnames van zo’n Chopin-sonate op de markt, ik moet een nog grotere inspanning leveren, nog meer van mezelf geven en zeer kritisch zijn op hoe ik iets speel.’

Zorgvuldig vormgegeven klank

Halverwege de jaren negentig, na de dood van zijn vrouw, wordt het stiller rondom Pogorelich. In Nederland is hij af en toe. Na vele uitgaven op Deutsche Grammophon gedurende de laatste twee decennia van de vorige eeuw verschijnt pas in 2019 iets nieuws: Beethoven en Rachmaninoff voor Sony, en in 2022 volgt Chopin. ‘Ik vind het interessant om te zien dat mijn opnames nog steeds beluisterd worden. Na een optreden komt dikwijls iemand om een handtekening op een cd-boekje vragen, en dat is niet zelden een cd die ouder is dan de bewonderaar zelf.’

Klassieke muziek is een van de fundamenten van de Europese cultuur, niet zomaar een beetje entertainment

‘Appreciatie van klassieke muziek staat in directe verbinding met educatie. Ik vind het verontrustend dat in Europa, waar de klassieke muziek voornamelijk haar wortels heeft, zo weinig geld en aandacht wordt besteed aan muziekonderwijs. Klassieke muziek is een van de fundamenten van de Europese cultuur, niet zomaar een beetje entertainment.’

‘Een goede klank betekent uren werk. Je bereikt het niet door spontaan de vingers te bewegen, het is iets dat zorgvuldig is voorbereid. Met een zorgvuldig vormgegeven klank kun je je publiek naar je toe halen. Zodra de luisteraar niet meer aan triviale dingen denkt – waar zijn mijn autosleutels, heb ik de deur van de koelkast wel goed gesloten? – heb ik het goed gedaan. Ik vat het op als een groot compliment als ik de aandacht van een zaal weet vast te houden.’

Leerproces

‘Ik vind het prettig om mezelf als eeuwige student te beschouwen. Meer en meer waardeer ik mijn vroegere studententijd, ik denk dat dat een van de rijkste periodes uit mijn leven is geweest, vol verrassingen en ontdekkingen. Ik wil dat dat leerproces nooit stopt, dus in plaats van dingen herhalen kijk ik altijd uit naar werken aan iets nieuws. Dat hoeft niet per se nieuw repertoire te zijn. Zo’n tien jaar geleden pakte ik wat stukken erbij die ik als tiener had gespeeld. Dat had een geweldig positief effectief op me. Door de ervaring van een halve eeuw kon ik de interpretatie van de muziek voor mijn gevoel voltooien. Ik kon een hoofdstuk afsluiten.’

Wat ik doe moet inspirerend en overtuigend zijn, dat is mijn werk als uitvoerend kunstenaar

‘Mijn uitvoeringsconcept verandert niet met de jaren: ik moet presteren. Wat ik doe moet inspirerend en overtuigend zijn, dat is mijn werk als uitvoerend kunstenaar. Natuurlijk helpt ervaring, maar de basis blijft hetzelfde, ik moet de luisteraars deelgenoot maken van mijn idee over een stuk en mijn hart voor hen openen. Ik heb een heel belangrijk principe in het leven: ik blijf bij mijn vak, en dat is pianospelen. Ik geef geen les, ik breid mijn bezigheden niet uit, maar ik diep uit waar ik goed in ben.’

Een uitgebreidere versie van dit interview verscheen in Preludium, het maandblad voor liefhebbers van klassieke muziek.

Onderdeel van

Bekijk ook eens