Maan: ‘Die trap durf ik ook op hakken wel af’
ma 5 jun 2023 - 4 minuten leestijd - Tekst: Liesbeth Houtman - Foto: Marie Wynants
Zangeres Maan (26) maakt haar droomdebuut in Het Concertgebouw. Samen met het Metropole Orkest opent ze de VriendenLoterij ZomerConcerten. ‘Ik denk dat ik wel wat kriebeltjes in mijn buik zal voelen.’
Het voorjaarszonnetje schijnt, op de achtergrond klinken fluitende vogels. Het gaat goed met haar, zegt Maan door de telefoon. ‘Ik ben heel relaxed, een beetje in afwachting van het zomerfestivalseizoen.’ Naar het concert in Het Concertgebouw kijkt ze erg uit. ‘Echt waanzinnig dat ik dit met het Metropole Orkest mag doen.’
‘Toen ik voor dit concert werd gevraagd, dacht ik: wow! Zo’n cross-over wilde ik altijd al een keer doen. Ik woon nu zeven jaar in Amsterdam, op de fiets kom ik vaak langs Het Concertgebouw. Het is een plek waar elke artiest van droomt om ooit te staan. Ik in elk geval wel. De zaal heeft iets magisch, de akoestiek, de historie, de uitstraling.’
Nieuwe sound
‘Ik hou erg van orkestrale muziek’, vervolgt Maan. ‘Ook in mijn eigen nummers doe ik weleens iets met strijkers, zo voeg ik soms een viooloutro toe. Ik vind het supertof om mijn liedjes in orkestarrangementen te horen, om het publiek te verrassen met een nieuwe sound.’ Een perfecte kans om ook jonge mensen naar Het Concertgebouw te trekken, denkt Maan. ‘Ik heb de eerste opzetjes binnen, daar krijg ik wel een warm gevoel van.’
Ik vind het supertof om mijn liedjes in orkestarrangementen te horen
Met het Metropole Orkest brengt de zangeres hits als Ze Huilt Maar Ze Lacht, Naar De Maan en Stiekem. Daarnaast zingt ze een selectie van Leven, de opvolger van haar met goud bekroonde debuutalbum Onverstaanbaar. Op één liedje verheugt zij zich speciaal: Beloof je dat. ‘Het is het meest persoonlijke nummer van mijn nieuwe album, heel rustig en heel gevoelig. Met orkest komt het perfect tot zijn recht, ik denk dat het heel gedragen en melancholisch zal klinken.’
Tekst gaat verder onder de video.
Onderdeel van
Matthäus-Passion
Eén keer eerder stond Maan eventjes op het podium van de Grote Zaal. Dat was in 2017 tijdens het benefietgaladiner van het Prinses Máxima Centrum waarvan ze ambassadeur is. De Amsterdamse concertzaal kent ze van kinds af aan. ‘Mijn moeder draaide thuis veel klassieke muziek, dus ik ben er wel mee opgegroeid. Mijn ouders namen me ook mee naar Het Concertgebouw. En ik kom er nog steeds weleens. Vorig jaar was ik bij rapper sor. De mix van een harde beat die door de zaal galmt met het mooie geluid van een orkest, ik vond het waanzinnig.’
Laatst heb ik Beethoven en Bach opgezet. Die namen zijn onwijs bekend, maar hoe klinkt hun muziek?
Maan begint te gniffelen. ‘Vroeger vond ik klassieke muziek maar ingewikkeld, ik trok dat niet zo. Maar naarmate ik ouder word kan ik het steeds meer waarderen. Ik luister wel naar de pianomuziek van Satie. En laatst in de auto heb ik Beethoven en Bach opgezet. Die namen zijn onwijs bekend, maar hoe klinkt hun muziek? Daar was ik benieuwd naar.’ In Bergen, waar ze is opgegroeid, zong zij ooit in de Matthäus-Passion. ‘Samen met mijn moeder: zij in het ouderenkoor, ik in het kinderkoor. Ik vond dat erg leuk.’
Japan
Maan brak in 2016 door toen zij The Voice of Holland won. Sindsdien heeft zij keihard gewerkt, vertelt ze. Reden waarom de zangeres er dit voorjaar tweeënhalve maand tussenuit piepte. ‘In mijn vak word je best geleefd. Het leek mij heerlijk om even rust te nemen, om tot mijzelf te komen en wat meer van de wereld te zien.’
Ze ging onder andere naar Japan. Een totaal andere wereld, ontdekte ze. ‘Er zijn daar zoveel beleefdheidsvormen en ongeschreven regels die wij helemaal niet kennen. Je hebt al snel het gevoel dat je iets niet goed doet.’ Het fascineerde haar hoe de mensen er zich kleden. ‘De fashionista’s in de grote steden lijken zo van de catwalk te zijn weggelopen met hun vette haarstijlen die ze in allerlei verschillende kleuren verven. Heel inspirerend.’
Ik heb ervaren dat het ook erg leuk is om mijn eigen maatje te zijn
Deels reisde zij alleen. ‘Ik heb ervaren dat het ook erg leuk is om gewoon mijn eigen maatje te zijn.’ En ze vond het heerlijk om even ‘in een soort anonimiteit op te gaan’, vertelt ze. Die anonimiteit is in Nederland vaak ver te zoeken. Ze is zich maar al te bewust dat haar leven anders verloopt dan dat van haar leeftijdgenoten. ‘Mijn vaste vriendengroep ken ik uit Bergen, we zijn nog steeds heel hecht. Zij nemen me mee naar college en naar studentenfeesten, zo kan ik van hun leven proeven.’
‘Gelukkig zijn heeft voor mij alles te maken met het vinden van een balans tussen werk en vrije tijd. Dus dat ik af en toe ook even kan uitzoomen. Ik ben een controlefreak. Die eigenschap heeft mij ver gebracht. Maar soms is het ook wel lekker om dat los te laten en erop te vertrouwen dat het wel goed komt. Om uiteindelijk nog beter werk te kunnen leveren en ook optimaal het leven te kunnen leven.’
Kriebeltjes
Maan is het gewend op festivals te staan, Het Concertgebouw en zijn entourage zijn nieuw voor haar. ‘Ik denk dat ik wel wat kriebeltjes in mijn buik zal voelen.’ Al te hoge verwachtingen legt zij zichzelf niet op. ‘Hoe spannender ik ergens inga, hoe ingewikkelder ik het mijzelf maak. Ik wil me vooral laten leiden door hoe het concert verloopt. De hele sfeer van die zaal is sowieso al super, ik kan me voorstellen dat ik helemaal word meegenomen door hoe mijn liedjes er met orkest zullen klinken.’
Hoe spannender ik ergens inga, hoe ingewikkelder ik het mijzelf maak
Stuiterbal
En wat doet ze aan? ‘Hahaha, dat zou je denken hè, dat ik dat al wel zou weten. Nou, ik had het er laatst toevallig met mijn stylist over en toen had ze al iets heel tofs in de rekken hangen. Het is natuurlijk een heel respectvolle bühne waar ik op sta, daar wil ik me wel naar kleden. Dus ik heb al wel een idee ja, meer zeg ik nog even niet. En of ik op hakken ga? Daar was ik nog over aan het twijfelen. Vroeger deed ik dat wel, maar omdat ik net een stuiterbal ben op het podium met al dat dansen en springen voel ik me veel prettiger op sneakers.’
De solistentrap neemt ze hoe dan ook. ‘Als je dan in die zaal staat, wil je natuurlijk wel je entree maken via die legendarische trap. Die durf ik ook op hakken wel af. En anders schop ik ze halverwege uit en loop ik op blote voetjes verder.’
Ik leef best wel met de dag
In december stond Maan in een uitverkocht Ziggo Dome, nu heeft ze haar eerste eigen show in Het Concertgebouw. Wat is haar volgende droom? ‘Mag ik daar een nachtje over slapen?’ Even later: ‘Ik leef best wel met de dag. Dus ik neem lekker mijn tijd om te bedenken wat het volgende vette ding wordt waarop ik me ga verheugen.’