Leonoor Coppoolse, coronacoördinator omroepconcerten: ‘Musici vinden het heel spannend om op te treden’
wo 9 dec 2020 - 3 minuten leestijd - Tekst: Liesbeth Houtman
Gesloten of niet, de omroepconcerten in Het Concertgebouw gaan ook zonder publiek gewoon door. Leonoor Coppoolse werkt als coronacoördinator voor die concerten. ‘Het mooie van mijn functie is dat ik mensen kan geruststellen.’
Onderdeel van
‘Toen ik na een paar maanden voor het eerst weer in Het Concertgebouw kwam, had ik echt iets van: pfffff, ik mag weer. De geur die er hangt, het is alsof je de geschiedenis ruikt. Het zachte tapijt dat je demping opheft. De plafonds met al die details die heel mooi op elkaar zijn afgestemd. Binnenkomen in Het Concertgebouw roept iets op. Een gevoel van allure.’
Coppoolse is freelance projectleider en producent in de culturele sector. Tot de crisis uitbrak werkte zij als producent bij Het Concertgebouw, TivoliVredenburg en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Sinds augustus is zij coronacoördinator van de omroepconcerten. ‘Voor de NTR ZaterdagMatinee regel ik dat dirigenten, solisten en ensembles uit het buitenland kunnen komen en zich houden aan de protocollen. Voor Het Zondagochtend Concert van AVROTROS doe ik dat voor alleen de dirigenten.’
Musici spelen voor een lege zaal maar tegelijkertijd voor een miljoenenpubliek
Die concerten worden rechtstreeks uitgezonden op de radio, een enkel concert wordt live gestreamd. ‘Musici spelen voor een lege zaal maar tegelijkertijd voor een miljoenenpubliek’, zegt Coppoolse. Het is de bizarre nieuwe werkelijkheid. Wat onveranderd bleef: ook nu moeten musici naar Amsterdam komen. ‘Voor de culturele sector is een uitzondering gemaakt voor reizen naar het buitenland’, legt Coppoolse uit. ‘Artiesten die uit een EU-land komen of uit een van de Schengenlanden, mogen binnen Europa vrij reizen. Komen ze uit een ander land, dan moet ik daarvoor ontheffing aanvragen.’
‘In de zomer ben ik begonnen met het opstellen van protocollen. Die zijn gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM, de Rijksoverheid en de bestaande protocollen van Het Concertgebouw en TivoliVredenburg. Musici krijgen een hele stapel papieren. Ik vraag ze om het protocol te ondertekenen, het document ontheffing van de thuisquarantaine en het inreisverbod en een gezondheidsverklaring. Krijgt een musicus na aankomst toch gezondheidsklachten, dan stuur ik diegene meteen door voor een test. De uitslag hebben we binnen een uur.‘
‘Musici vinden het heel spannend om in coronatijden op te treden‘, vertelt Coppoolse. Ze krijgt veel vragen. ‘Het mooie van mijn functie is dat ik mensen kan geruststellen. Ik heb heel korte lijntjes en weet precies hoe we alles hebben geregeld.’ Tot nu toe zijn er geen grote problemen. ‘Eén keer ging het mis. Rusland is momenteel een onveilig land. Het lukte niet om een Russische dirigent naar Nederland te laten vliegen. Daar is toen een vervanger voor geregeld.’
Op zaterdag is het op de radio, op zondag op tv. We hebben ineens te maken met verschillende protocollen
Er komen intensieve producties aan. Fidelio bijvoorbeeld, door het Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor, ter gelegenheid van het Beethovenjaar en de zestigste verjaardag van Jaap van Zweden. Daaraan doet een uitgebreide internationale solistencast mee. Het is het enige concert dat niet live wordt uitgezonden. ‘Er zijn twee opnamedagen en er wordt een documentaire gemaakt. Op zaterdag is het op de radio, op zondag op tv. We hebben ineens te maken met verschillende protocollen. Bijvoorbeeld die van de televisiewereld. Een grote puzzel.’
Coppoolse studeerde muziekwetenschap. Behalve coronacoördinator is ze op dit moment productieleider ad interim bij het Radio Filharmonisch Orkest, en hoofdproducent bij een animatiefilmfestival. Net als veel andere zzp’ers in de culture sector zag zij aan begin van de crisis al haar opdrachten wegvallen. ‘Ik ben toen als bouwvakker gaan werken.’ Echt waar? ‘Ja echt, met zo’n werkbroek en van die schoenen aan. Bij het bedrijf van mijn broer, Coppoolse Totaalbouw. Ik heb gebouwd aan een huis. Kozijnen en het dak plaatsen, de vloerverwarming aanleggen.’
Stiekem droom ik ervan om deel te nemen aan het programma Bed & Breakfast van Omroep MAX
Coppoolse weet van aanpakken, zoveel is duidelijk. Wie haar website bekijkt ziet dat ze nog veel meer doet en kan. Zo werkt ze ook als interieurarchitect en stylist. Samen met een vriendin ontwierp zij een coronatas. ‘Gekke tijden hè’, staat erop. ‘Tijdens een wandeling is die Moodybag eruit gerold. De verkoop ging als een malle, en nog steeds. Laatst hebben we nog een hele stapel verkocht aan een organisatie in België, als presentje voor het zorgpersoneel.’
‘Ik ben nu zeven jaar zelfstandige. De komende jaren wil ik binnen de culturele sector de beleidskant op. Maar uiteindelijk wil ik me volledig focussen op interieurarchitectuur. Dan ga ik een bed and breakfast beginnen. In een groot oud huis, ergens in een bosachtige omgeving. Ik wil er een studio voor mezelf waar ik kan tekenen.’ Lachend: ‘Stiekem droom ik ervan om deel te nemen aan het programma Bed & Breakfast van Omroep MAX. Dat is mijn guilty pleasure.’