Het complete toeval van Eric Whitacre
vr 22 jun 2018 - 2 minuten leestijd
Hij is een van de populairste componisten van dit moment, toch was het 'een compleet toeval' dat Eric Whitacre in de klassieke muziek terechtkwam. Ontdek meer over deze vernieuwer van de hedendaagse koormuziek.
'Een compleet toeval’, noemt de Amerikaanse componist Eric Whitacre het feit dat hij in de moderne klassieke muziek terechtkwam. Omdat hij niet goed genoeg was om in de fanfare van de Universiteit van Nevada te spelen nam hij zijn toevlucht tot het universiteitskoor. Als lid van het koor slaat de vonk over bij een uitvoering van Mozarts Requiem. Whitacre gaat zelf componeren en schrijft in 1992 een kort werk voor zijn koor dat zo goed bevalt dat hij de opdracht krijgt voor een substantieel koorwerk. Hij besluit iets te schrijven dat ‘het publiek verbluft achterlaat’. In Cloudburst verwerkt hij zijn ervaring met een wolkbreuk in een woestijngebied en combineert hij aansprekende melodielijnen met gesproken woorden, percussie en enorme klankwolken die als opwaaiende zomerjurken door het koor golven.
Niet alleen het publiek, maar ook de hele koorwereld omarmt de man die inmiddels compositie en koordirectie studeert. Whitacre groeit uit tot een van de meest vernieuwende componisten van de koorwereld en weet ook als dirigent te imponeren. Inmiddels is hij zeker wat de koormuziek betreft een van de meest gespeelde levende componisten en behoren werken als Lux Aurumque, The City and the Sea, The Seal Lullaby en zijn geestige Animal Crackers – sprankelende zettingen van de aforistische dierengedichten van de dichter Ogden Nash (1902-1971) – tot het standaardrepertoire van de koormuziek.
Whitacre dankt zijn status aan de combinatie van moderne, naoorlogse zang- en compositietechnieken met een directe aansprekendheid door melodielijnen die tegen de pop- en de volksmuziek aanleunen, en een groot gevoel voor social media. Zo ontstond Lux aurumque in eerste instantie als een enorm virtueel koor op YouTube. 185 zangers uit twaalf landen vormen een door de componist gemonteerd koor. De videoclip overschrijdt in twee maanden tijd de grens van een miljoen hits en de liveversie die hij er vervolgens van maakt staat bij vele koren op de lessenaar.
Tegenwoordig dirigeert Eric Whitacre overal ter wereld en kan hij bogen op een goed gevulde opdrachtenportefeuille met werken voor onder andere Chanticleer, The King’s Singers en het London Symphony Orchestra and Chorus.